Wednesday, March 13, 2013

Horacio Quiroga (Uruguay, 1878, Argentina, 1937), Dos and Don'ts of the Perfect Short Story Writer / HQ, Decálogo del perfecto cuentista


1) Believe in a master – Poe, Maupassant, Kipling, Chekhov – as in God himself.

2) Believe that his art is an inaccessible peak. Don't dream of taming it. When you are able to do so, you will succeed unwittingly.

3) Resist imitation as hard as you can, but imitate if the sway is too strong. More than anything, developing one's personality is a lengthy wait.

4) Have blind faith not in your ability to attain success, but in the passion with which you desire it. Love your art as you do your girlfriend – giving it your whole heart.

5) Don't start writing without knowing where you are going from the first word. In an accomplished story the first three lines are almost as important as the last three.

6) If you want to express accurately the following situation: “A cold wind blew from the river,” no more words exist to express it in human language than the ones I just wrote. Once you own your words, don't concern yourself with checking whether they are consonant or assonant.

7) Don't use adjectives unnecessarily. All the colored tails you may add to a weak noun will be useless. If you find the right one, it alone will bear an unpaired color. But you must find it.

8) Take your characters by the hand and lead them firmly to the end without their seeing anything other than the course you have set for them. Don't get distracted seeing what they can't or don't care to see. Don't take advantage of the reader. A story is a novel cleansed of rubble. Take this for an absolute truth, even if it is not so.

9) Don't write when you are overcome by emotion. Let emotions die and evoke them later. If you can relive them as they were, you will have traveled halfway down the road toward art.

10) When you write don't think of your friends, or of the impression your story will make. Tell as if your tale had no interest outside the small environment of your characters, of which you might have been one. There is no other way to render a story alive.


Published for the first time in the magazine El hogar, Buenos Aires, 1927.



1) Cree en un maestro – Poe, Maupassant, Kipling, Chejov – como en Dios mismo.

2) Cree que su arte es una cima inaccesible. No sueñes en domarla. Cuando puedas hacerlo, lo conseguirás sin saberlo tú mismo.

3) Resiste cuanto puedas a la imitación, pero imita si el influjo es demasiado fuerte. Más que ninguna otra cosa, el desarrollo de la personalidad es una larga paciencia.

4) Ten fe ciega no en tu capacidad para el triunfo, sino en el ardor con que lo deseas. Ama a tu arte como a tu novia, dándole todo tu corazón.

5) No empieces a escribir sin saber desde la primera palabra adónde vas. En un cuento bien logrado, las tres primeras líneas tienen casi la importancia de las tres últimas.

6) Si quieres expresar con exactitud esta circunstancia: “Desde el río soplaba el viento frío”, no hay en lengua humana más palabras que las apuntadas para expresarla. Una vez dueño de tus palabras, no te preocupes de observar si son entre sí consonantes o asonantes.

7) No adjetives sin necesidad. Inútiles serán cuantas colas de color adhieras a un sustantivo débil. Si hallas el que es preciso, él solo tendrá un color incomparable. Pero hay que hallarlo.

8) Toma a tus personajes de la mano y llévalos firmemente hasta el final, sin ver otra cosa que el camino que les trazaste. No te distraigas viendo tú lo que ellos no pueden o no les importa ver. No abuses del lector. Un cuento es una novela depurada de ripios. Ten esto por una verdad absoluta, aunque no lo sea.

9) No escribas bajo el imperio de la emoción. Déjala morir, y evócala luego. Si eres capaz entonces de revivirla tal cual fue, has llegado en arte a la mitad del camino.

10) No pienses en tus amigos al escribir, ni en la impresión que hará tu historia. Cuenta como si tu relato no tuviera interés más que para el pequeño ambiente de tus personajes, de los que pudiste haber sido uno. No de otro modo se obtiene la vida del cuento.


Publicado por primera vez en la revista El hogar, Buenos Aires, 1927.

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