1)
Believe in a master – Poe, Maupassant, Kipling, Chekhov – as in God himself.
2)
Believe that his art is an inaccessible peak. Don't dream of taming it. When
you are able to do so, you will succeed unwittingly.
3)
Resist imitation as hard as you can,
but imitate if the sway is too strong. More than anything, developing one's
personality is a lengthy wait.
4)
Have blind faith not in your ability to attain success, but in the passion with
which you desire it. Love your art as you do your girlfriend – giving it your
whole heart.
5)
Don't start writing without knowing where you are going from the first word. In
an accomplished story the first three lines are almost as important as the last
three.
6)
If you want to express accurately the following situation: “A cold wind blew
from the river,” no more words exist to express it in human language than the
ones I just wrote. Once you own your words, don't concern yourself with
checking whether they are consonant or assonant.
7)
Don't use adjectives unnecessarily. All the colored tails you may add to a weak
noun will be useless. If you find the right one, it alone will bear an unpaired
color. But you must find it.
8)
Take your characters by the hand and lead them firmly to the end without their
seeing anything other than the course you have set for them. Don't get
distracted seeing what they can't or don't care to see. Don't take advantage of
the reader. A story is a novel cleansed of rubble. Take this for an absolute truth,
even if it is not so.
9)
Don't write when you are overcome by emotion. Let emotions die and evoke them
later. If you can relive them as they were, you will have traveled halfway down
the road toward art.
10)
When you write don't think of your friends, or of the impression your story
will make. Tell as if your tale had no interest outside the small environment
of your characters, of which you might have been one. There is no other way to render
a story alive.
Published for the first time in the magazine El hogar, Buenos Aires, 1927.
1) Cree en un maestro – Poe, Maupassant, Kipling, Chejov –
como en Dios mismo.
2) Cree que su arte es una cima inaccesible. No sueñes en
domarla. Cuando puedas hacerlo, lo conseguirás sin saberlo tú mismo.
3) Resiste cuanto puedas a la imitación, pero imita si el
influjo es demasiado fuerte. Más que ninguna otra cosa, el desarrollo de la
personalidad es una larga paciencia.
4) Ten fe ciega no en tu capacidad para el triunfo, sino
en el ardor con que lo deseas. Ama a tu arte como a tu novia, dándole todo tu
corazón.
5) No empieces a escribir sin saber desde la primera palabra adónde vas.
En un cuento bien logrado, las tres primeras líneas tienen casi la importancia
de las tres últimas.
6) Si quieres expresar con
exactitud esta circunstancia: “Desde el río soplaba el viento frío”, no hay en
lengua humana más palabras que las apuntadas para expresarla. Una vez dueño de tus palabras, no te preocupes de
observar si son entre sí consonantes o asonantes.
7) No adjetives sin necesidad. Inútiles serán cuantas
colas de color adhieras a un sustantivo débil. Si hallas el que es preciso, él
solo tendrá un color incomparable. Pero hay que hallarlo.
8) Toma a tus personajes de la mano y llévalos firmemente hasta el final,
sin ver otra cosa que el camino que les trazaste. No te distraigas viendo tú lo
que ellos no pueden o no les importa ver. No abuses del lector. Un cuento es
una novela depurada de ripios. Ten esto por una verdad absoluta, aunque no lo
sea.
9) No escribas bajo el imperio de la emoción. Déjala
morir, y evócala luego. Si eres capaz entonces de revivirla tal cual fue, has
llegado en arte a la mitad del camino.
10) No pienses en tus amigos al escribir,
ni en la impresión que hará tu historia. Cuenta como si tu relato no tuviera
interés más que para el pequeño ambiente de tus personajes, de los que pudiste
haber sido uno. No de otro modo se obtiene la vida del cuento.
Publicado por primera vez en la revista El hogar, Buenos Aires, 1927.
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