Hammer and Nail
On the body of
my home sounds the blow
of a hammer
hitting a nail.
Of a hammer and
a nail that meet but
do not fight:
what would happen to the nail
without the very
obsessive circle of the hammer;
they were born
to complement each other.
Their heads concur,
but why are they touching
in the body of
my home?
Why do they have to pluck rhythms on the
Why do they have to pluck rhythms on the
rhythm of the
harp I was already hearing,
so quiet my
step, so open the clouds
to my
explanations?
Why don't they sound only
Why don't they sound only
where the blows
of the hammer
are happening?
And I, where did I get that it's a
And I, where did I get that it's a
hammer and a
nail?
Why on earth do
I split that
sound point,
that stem cell
into two parts
that bang their metals?
Since when does it occur to me that
Since when does it occur to me that
there are causes
so certain,
or the certainty
that this repeating
point is the
effect of something?
One can go mad on this cross.
From Parva Natura, Plan C.
One can go mad on this cross.
From Parva Natura, Plan C.
To the Sea Must Be Due
The
sea must be conscience-stricken.
Neither
for the castaways who knowingly embark,
nor
for the lubricated game between some mouths
and other, greater mouths,
nor
for the exhausted seagulls that renounce.
Rather,
sometimes a gaze
wanders
absent-mindedly over the surface,
and
the fabric tears, though unwilling:
the
gaze founders,
the
horizon recovers and feigns
eternal
quiet.
The
sea is hurting for something;
just
look at its shores.
From Ontología personal, CONACULTA. I haven't been able to find any translations into English.
Martillo y clavo
Suena en el
cuerpo de mi casa el golpe / de un martillo
pegando contra
un clavo. / De un martillo y un clavo
que se
encuentran / pero no están luchando: qué sería /
del clavo sin el muy obsesivo círculo del martillo: /
nacieron para ser complementarios. // Sus cabezas
del clavo sin el muy obsesivo círculo del martillo: /
nacieron para ser complementarios. // Sus cabezas
coinciden, pero
¿qué andan / tocándose en el cuerpo
de mi casa? // ¿Qué
tienen que andar punteando ritmos /
sobre el ritmo del arpa que estaba ya escuchando, /
tan tranquilo mi paso, tan abiertas las nubes / a mis
sobre el ritmo del arpa que estaba ya escuchando, /
tan tranquilo mi paso, tan abiertas las nubes / a mis
explicaciones?
// ¿Por qué no suenan solo / allá donde
suceden / los
golpes del martillo? // Y yo ¿de dónde saco
que se trata / de
un martillo y un clavo? / ¿A honras de qué
desdoblo / ese
punto sonido, esa célula madre, / en dos
partes que
chocan sus metales? // ¿De cuándo a acá se me
ocurre que hay
causas / tan seguras / o la seguridad de que
ese punto / que
se repite es el efecto de algo? // Uno puede
volverse loco en
esta cruz.
de Parva Natura, Plan C Editores.
de Parva Natura, Plan C Editores.
Al mar se debe
Al
mar le debe remorder la conciencia. // No por los náufragos
que
se embarcan sabiendo, / ni por el juego lubricado entre
unas
bocas / y
otras bocas mayores, / ni por las agotadas
gaviotas
que renuncian. // Sino que a veces una mirada / se va distraída
sobre
la superficie / y la tela se rasga aunque no quiera: /
la
mirada zozobra, / el horizonte restaña y finge / calma eterna. //
Algo
le duele al mar. / Basta mirarle las orillas.
De Ontología personal Práctica mortal. Pueden encontrar otros poemas de EC en el blog Poetas Siglo XXI
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