In my case,
writing is like creating variations around two or three instances, always the
same ones. These variations are formal variations, and this form is what
produces the illusion of novelty. But in reality, when you start searching,
digging you realize that it's always the same things that appear and disappear.
It's very mysterious. So many interpretations of the work of art have been
offered throughout the twentieth century – sociological, economistic,
psychoanalytic, structuralist, linguistic, philosophical... and it is never
exhausted. What happens is that a work of art, and especially a narrative work
of art, is an object rather than a discourse. It's an object like any other
object in the world. This table is as mysterious as a novel. If we start explaining
it, we have to start looking for more causes and causes and causes... and the
causes of the causes. We can say, "It's made out of wood." Yet wood
itself is a mystery, because it's a living being, and then we have to explain
the origin of life, and so on and so forth.
From an
interview with Guillermo Saavedra published in El poeta y su trabajo 20, 2005. You can find an overview of Saer's work here.
En mi caso, escribir es como construir variaciones
alrededor de dos o tres lugares, siempre los mismos. Esas variaciones son
variaciones formales, y esa forma es la que da la ilusión de la novedad. Pero
en realidad, cuando uno empieza a buscar, a escarbar, se da cuenta de que
siempre aparecen y desaparecen las mismas cosas. Es muy misterioso. Se han dado
tantas interpretaciones de la obra de arte durante todo el siglo XX,
interpretaciones sociológicas, economicistas, psicoanalíticas,
estructuralistas, lingüísticas, filosóficas... y la cosa nunca se agota. Lo que
sucede es que una obra de arte, y sobre todo una obra de arte narrativa, es un
objeto más que un discurso. Es un objeto como cualquier objeto del mundo. Esta
mesa es tan misteriosa como una novela. Si nos ponemos a explicar esta mesa,
siempre tenemos que buscar más causas y causas y causas... y las causas de las
causas. Podemos decir: "Es de madera". Pero la madera ya es un
misterio, porque es un ser vivo, y entonces tenemos que explicar el origen de
la vida, y así sucesivamente.
De una
entrevista realizada por Guillermo Saavedra, publicada en El poeta y su trabajo 20, 2005. Pueden leer la entrevista completa
aquí.
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