Let us say, then, that truth, having made its appearance
here, confronts one immediately with a series of riddles and has, moreover,
since so many gospels are preached, the unfortunate tendency to make one
belligerent. Let us say, then, that truth, as used here, is meant to imply a
devotion to the human being, his freedom and fulfillment which cannot be
charted. This is the prime concern, the frame of reference; it is not to be
confused with a devotion to Humanity which is too easily equated with a
devotion to a Cause; and Causes, as we know, are notoriously bloodthirsty. We
have, it seems to me, in this most mechanical and interlocking of
civilizations, attempted to lop this creature down to the status of a
time-saving invention. He is not, after all, merely a member of a Society or a
Group or a deplorable conundrum to be explained by Science. He is - and how
old-fashioned the words sound! - something more than that, something resolutely
indefinable, unpredictable. In overlooking, denying, evading his complexity -
which is nothing more than the disquieting complexity of ourselves - we are
diminished and we perish; only within this web of ambiguity, paradox, this
hunger, danger, darkness, can we find at once ourselves and the power that will
free us from ourselves. It is this
power of revelation which is the business of the novelist, this journey toward
a more vast reality which must take precedence over all other claims.
From "Everybody's Protest Novel" in Notes of a Native Son. You can read Irving Howe's views on JB's essay here.
Digamos,
entonces, que la verdad, habiendo hecho su aparición aquí, nos confronta
inmediatamente con una serie de enigmas y tiene, además, dado que se predican
tantos evangelios, la desafortunada tendencia a provocar nuestra beligerancia.
Digamos, entonces, que la verdad, como se utiliza aquí, apunta a implicar una
devoción por los seres humanos, su libertad y plenitud, cuyo curso no puede
trazarse. Esta es la primera inquietud, el marco de referencia, que no debe
confundirse con una devoción por la Humanidad, la cual se equipara demasiado
fácilmente con la devoción a una Causa. Y las Causas, como bien sabemos, son
notablemente sanguinarias. En esta civilización, tan mecánica e interconectada,
hemos intentado, me parece, podar esa criatura hasta que alcanzó la condición
de una invención que ahorra tiempo. No es, después de todo, simplemente un
miembro de una Sociedad o Grupo o un misterio deplorable que debe ser explicado
por la Ciencia. Es - ¡y qué anticuadas suenan estas palabras! - algo más que eso,
algo categóricamente indefinible, impredecible. Al soslayar, negar, evadir su
complejidad - que no es más que nuestra propia, inquietante complejidad - nos
menoscabamos y perecemos. Solo dentro de esta maraña de ambigüedad, paradoja,
esta hambre, este peligro, esta oscuridad, podemos encontrarnos a nosotros
mismos y, a la vez, encontrar el poder que nos liberará de nosotros mismos. Es
este poder de revelación en lo que consiste la tarea del novelista, este viaje
hacia una realidad más vasta que debe prevalecer sobre todo otro reclamo.
De "Everybody's Protest Novel" in Notes of a Native Son. Pueden encontrar más información sobre JB aquí.